KMKBike

rowery, motorowery, motocykle

regulacja hamulców w rowerze
Rower

Regulacja hamulców w rowerze – rodzaje hamulców i porady.

Każdy serwis oferuje nam usługę regulacji hamulców. Jednak regulacja hamulców w rowerze, to czynność, którą może wykonać każdy. Wystarczy odrobina wiedzy i kilka narzędzi. Skoro, więc można zaoszczędzić na serwisie rowerowym, to dlaczego nie spróbować samemu dokonać regulacji hamulców. Zwłaszcza, że jest to kluczowy element dla bezpieczeństwa naszego i innych użytkowników.

Kiedy regulować hamulce w rowerze?

Odpowiadając na to pytanie, można powiedzieć, że należy dokonać regulacji hamulców wtedy, kiedy odczuwamy, że coś jest nie tak. Jakie rzeczy o tym świadczą? Przede wszystkim wydłużenie się drogi hamowania i opóźniona reakcja roweru na wciśnięcie hamulca. Nie powinno także umknąć nasze uwadze, gdy usłyszymy piszczenie podczas hamowania lub hamulce będą stawiać opór. Jeśli, często poruszasz się na rowerze i dbasz o odpowiednie przygotowanie go, na przykład na początku sezonu rowerowego, to bez trudu odczujesz moment, gdy hamulce się rozregulują.

Zobacz także: Centrowanie koła w rowerze, jak to zrobić?

regulacja hamulców w rowerze

Rodzaje hamulców

Technologia w świecie rowerów ciągle się rozwija. Wpływa na to, także przeznaczenie rowerów. Mamy rowery do użytku codziennego, rowery górskie, BMX i wiele innych. Różne typy rowerów, to także różne typy hamulców. Inne, bowiem mamy wymagania co do hamowania na ścieżce rowerowej, a inne na szutrowym wzniesieniu. Od tego także zależeć będzie regulacja hamulców w rowerze. Najpopularniejszymi rodzajami hamulców są: V-brake, tarczowe, szosowe i szczękowe

Regulacja hamulców w rowerze – V-brake

Hamulce typu v-brake spotykamy najczęściej w naszych rowerach. Wpływają na to dwa kluczowe czynniki: niezawodność i łatwość w regulacji. Pierwszą czynnością przy regulacji hamulców tego rodzaju, jest obrócenie pokrętła baryłkowego. Jednocześnie zaciskamy klamkę hamulcową na kierownicy. Linka hamulcowa będzie się luzować i napinać. Da nam to możliwość regulacji dystansu między obręczą, a klockami. Drugą czynnością, którą wykonujemy, jeśli pierwsza nie przyniesie oczekiwanych efektów, jest regulacja przy ramieniu hamulca. Wyjmujemy zaczep z linką z pierwszego ramienia i poluzowujemy śrubę przy ramieniu do którego przymocowana jest linka. Następnie dokręcamy śrubę baryłkową do maksimum i odkręcamy o dwa pełne obroty.

Regulacja hamulców w rowerze – hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe spotykamy najczęściej w rowerach górskich. Ich największą zaletą jest to, że działają dobrze w trudnych warunkach. Wyróżniamy dwa typy hamulców tarczowych: mechaniczne i hydrauliczne. W mechanicznych zacisk klocków jest kontrolowany przez linkę. W hydraulicznych płyn przenosi siłę hamowania w rowerze. Przyczyną złej pracy hamulców jest najczęściej niewłaściwe ustawienie zacisku względem tarczy. Do regulacji hamulców przyda nam się klucz imbusowy, a sama regulacja polega na odpowiednim ustawieniu klocków hamulcowych względem tarczy. Luzujemy śruby hamulca, nie odkręcając całkowicie hamulca. Wyregulowane klocki przestaną trzeć o tarczę, nie będą utrudniać jazdy i wydawać nieprzyjemnego dźwięku.

hamulce w rowrze tarczowe

Jak wyregulować hamulce szczękowe?

Hamulce szczękowe są aktualnie najrzadziej spotykane w rowerach. Ich regulacja podobna jest do regulacji w rowerach z hamulcami typu V-brake. Zatem podobnie jak w przypadku najpopularniejszego rodzaju hamulców, tak i tutaj regulacja odbywa się w paru prostych krokach. Po pierwsze należy poluzować linki, odkręcając śruby mocujące na szczęce hamulca. Krok drugi to dokręcenie pokrętła kontrolującego zacisk na drugim ramieniu i odkręcenie go o dwa pełne obroty.

Regulacja hamulców w rowerze szosowym

Hamulce szosowe są coraz skuteczniej wypierane przez hamulce tarczowe. Wciąż, jednak pojawiają się w rowerach ze względu na swoją dużą dokładność i moc. Wyróżniamy tutaj dwa rodzaje hamulców: dual pivot i single pivot. Te drugie zazwyczaj działają niesymetrycznie. Aby dokonać regulacji hamulców w rowerze szosowym trzeba równo osadzić klocki hamulcowe i odpowiednio naciągnąć linkę. Podobnie jak w innych przypadkach choćby w przypadku hamulców tarczowych, tu również klocki nie powinny trzeć o oponę.

Zobacz także: Ile powietrza w oponach w rowerze?

Dlaczego warto dbać o odpowiednią regulację hamulców?

Zadbanie o hamulce jest zadbaniem o nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Warto, zatem sprawdzać hamulce przed dłuższymi trasami lub gdy tylko czujemy jakieś luzy, skrzypienie lub opory przy hamowaniu. Często z pomocą prostych narzędzi takich jak klucz imbusowy jesteśmy w stanie, nawet w trasie, poprawić działanie naszych hamulców. Jeżeli słowo pisane do nas nie przemawia, to znajdziemy wiele poradników video choćby na YouTube. A jeśli na prawdę nie mamy czasu i chęci, to udajmy się do serwisu. Jest to ważne, zwłaszcza, gdy wyciągamy rower z piwnicy lub garażu po dłuższym czasie.