KMKBike

rowery, motorowery, motocykle

czym smarować łańcuch w rowerze
Akcesoria Rower

Czym smarować łańcuch w rowerze?

Łańcuch to jeden z najważniejszych elementów w rowerze. Odpowiada za przekazywanie siły z pedałów do koła napędowego. Aby działał on sprawnie i nie zużywał się zbyt szybko, należy go regularnie smarować. Nie tylko przedłuża to jego żywotność, ale także zapewnia płynność i precyzję pracy całego napędu rowerowego. Czym smarować łańcuch w rowerze i od czego to zależy?

Poniżej dowiesz się:

  • Jakie są typy smarów do roweru?
  • Czym różnią się od siebie i jakie są ich plusy i minusy?
  • Od czego zależy czym smarować łańcuch w rowerze?

Jakie są rodzaje smarów?

Wybór odpowiedniego smaru jest bardzo ważny. Na rynku dostępne są różne rodzaje smarów. Każdy z nich ma swoje zalety i wady, dlatego warto zastanowić się, który typ smaru będzie dla nas najlepszy. 

  • smar suchy – to rodzaj smaru nie zawierający wody ani oleju. Jest w formie proszku, Jego zaletą jest to, że nie przyciąga brudu, dlatego sprawdza się najlepiej przy jeździe po suchych drogach, które na przykład są pokryte pyłem. Jest też łatwy w aplikacji, gdyż nie klei się do rąk.
  • smar mokry – dobry przede wszystkim do jazdy w bardziej wilgotnych warunkach. Zawiera oleje, które chronią przed rdzą i korozją. Smar ten jest bardziej trwały niż suchy, ale łatwiej przyciąga brud.
  • smar woskowy – ten typ smaru po ochłodzeniu tworzy twardą powłokę, która chroni łańcuch przed zanieczyszczeniami. Jednak w wysokich temperaturach może ulec stopieniu. Jest mniej trwały niż smar mokry.
  • smar syntetyczny – wytwarzany jest z syntetycznych związków chemicznych. Z reguły zawiera mało oleju. Główną zaletą tego typu smaru jest jego odporność na zanieczyszczenia.
  • smar mineralny – zazwyczaj smary tego typu są najtańsze. Do jego produkcji używa się oleju mineralnego. Może przyciągać on brud, mimo to najlepiej sprawdza się głównie w suchych warunkach.
  • smar ceramiczny – zawiera cząsteczki ceramiki. Często używają go profesjonalni kolarze. Ma dobre właściwości smarne oraz ochronne przed zanieczyszczeniami. Jest niestety dość kosztowny.

Jak wybierać?

Jak wybrać odpowiedni smar do roweru? Trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych kryteriów.

Warunki atmosferyczne mają duży wpływ na wybór smaru. Jeśli jest sucho to lepiej sprawdzą się smary suche lub woskowe. W mokrych warunkach natomiast typ mokry, czy ceramiczny.

Styl jazdy także się liczy. Dla osób jeżdżących bardziej intensywnie dobre będą smary mokre lub ceramiczne. Ci którzy preferują jazdę rekreacyjną mogą wykorzystać suche.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest rodzaj łańcucha z jakim mamy do czynienia. Niektóre smary są przeznaczone tylko dla wybranych rodzajów rowerów na przykład MTB lub szosowych. 

To jak często jeździmy także jest ważne. Jeśli dość często, to najlepiej wybrać bardziej wytrzymały smar, który będzie wymagał rzadszego smarowania. 

Oczywiście nie można pominąć kwestii ceny. Odgrywa ona dużą rolę. Niektóre smary mogą być dość drogie, ale z reguły wytrzymują dłużej i zapewniają większą wydajność.

Podsumowanie – czym smarować łańcuch w rowerze?

Do wyboru są różne rodzaje smarów o innych właściwościach. Każdy z nich lepiej działa w danych warunkach. Przy wyborze liczy się to to jak jeździmy, częstotliwość jazdy, teren, czy typ łańcucha. Warto dobrze rozważyć wybór smaru, gdyż jest układ napędowy jest bardzo ważnym elementem naszego roweru. Odpowiedni  smar zwiększy jego efektywność oraz zapewni dłuższą żywotność

FAQ

Jakie są smary do rowerów?

Są różne rodzaje smarów do roweru. Można wymienić: suche, mokre, woskowe, syntetyczne, mineralne oraz ceramiczne.

Jaki jest najlepszy smar rowerowy?

Ciężko jednoznacznie określić, jednak profesjonaliści często używają smaru ceramicznego. Ma dobre właściwości smarne, a także dobrze chroni przed zanieczyszczeniami. Jest jednak zazwyczaj dość drogi.

Jak wybrać smar do roweru?

Liczy się kilka ważnych kwestii. Istotny jest posiadany rodzaj łańcucha, styl jazdy, a także rodzaj terenu, na którym się jeździ i warunki atmosferyczne. Znaczenie ma też częstotliwość jazdy.