Skandynawia to raj dla rowerzystów pod względem infrastruktury drogowej, serwisowej i nie tylko. Rowery można spotkać wszędzie. Okupują specjalne parkingi, które są stawiane w newralgicznych punktach miast, stacji metra i kolei miejskich. W Skandynawii bowiem jazda na rowerze jest po prostu naturalna. W nikim tutaj rowerzysta nie wywoła zaskoczenia. Z rowerów korzystają wszyscy – młodzi i starsi, rodziny z dziećmi i bez dzieci, w dzień i w nocy – niezależnie od pogody. Dlatego nikogo w Szwecji nie zdziwi rowerowy turysta. Ale, aby swobodnie poruszać się po Szwecji rowerem, należy spełnić kilka warunków.
Przede wszystkim dokumenty
Skandynawia, a szczególnie Szwecja, uczulona jest na posiadanie oficjalnych dokumentów. Dlatego tak ważne są tutaj paszporty lub dowody osobiste. Trzeba zawsze mieć je przy sobie i okazać na żądanie uprawnionych służb. Dotyczy to każdego turysty – niezależnie od wieku i sposobu podróżowania. Dlatego, na tę wyjątkową, rowerową podróż warto przygotować się też wyjątkowo.
Z Gdyni do Szwecji przez morze – odprawa paszportowa
Wybierając się do Szwecji, obojętnie z jakiego zakątka Polski, zawsze znajdziemy się w Gdyni. Dlaczego Gdynia? Ponieważ tutaj odbywa się odprawa celno-paszportowa i jest najprostszy oraz najtańszy środek komunikacyjny, którym można dostać się do Szwecji. To prom płynący przez Morze Bałtyckie do Skandynawii. Na odprawie celno-paszportowej, z posiadanym ważnym biletem, trzeba stawić się najpóźniej godzinę przed odpłynięciem promu. Oprócz dowodu tożsamości trzeba ze sobą mieć kamizelkę odblaskową dla każdego uczestnika wyjazdu oraz kask rowerowy dla każdego dziecka do 15 roku życia. Kask obowiązuje również w przypadku dzieci przewożonych w przyczepkach rowerowych i w fotelikach rowerowych. Należy pamiętać, że w Szwecji kaski dla dzieci są obowiązkowe! Dodatkowo warto mieć 20 lub 40 SEK (korony szwedzkie) w monetach. Posłużą one do opłacenia skrytki bagażowej. Każdy rower musi mieć zapięcie rowerowe. Po odprawie otrzymujemy kartę pokładową – to klucz do kabiny na promie.
Z Gdyni do Szwecji przez morze – odprawa rowerowa
Następnie należy wyjść przed terminal i założyć kamizelki odblaskowe. Na rowerze i z bagażami wjeżdża się na pokład promu przez bramę samochodową. Karty pokładowe pokazuje się w okienku odprawy. Na placu manewrowym, specjalni pracownicy kierują rowerzystów w stronę wózka rowerowego. Tutaj trzeba samodzielnie założyć rowery na wózek. Zakłada się je za przednie koło na hak i przypina zapięciem rowerowym. Następnym krokiem jest przejście do poczekalni rowerowej. Tutaj można zdjąć kamizelki odblaskowe. Po odprawie pasażerskiej, idzie się schodami do rękawa pasażerskiego i wchodzi pieszo z bagażami na statek.
Podstawowe przepisy dla rowerzystów
Bezpieczeństwo zapewniają odpowiednie przepisy, które przede wszystkim dają im pierwszeństwo niemal we wszystkich sytuacjach na drodze. Tak więc rowerzysta posiada pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Natomiast wymijający go kierowca musi zachować bezpieczną odległość. Ponadto kultura w Szwecji stawia własne wymogi dotyczące odpowiedniego traktowania roweru na drodze. Kask dla rowerzysty jest obowiązkowy tylko dla dzieci do 15 roku życia. Natomiast rower nie tylko musi mieć białe światło z przodu, a czerwone ciągłe z tyłu, ale i światełka odblaskowe – pomarańczowe z boku (umieszczone w szprychach co najmniej jednego koła).
Szwedzkie trasy rowerowe
Szwecja ma świetnie rozwiniętą sieć ścieżek rowerowych. Można nimi dotrzeć do każdego zakątka kraju. Przeważnie są one dobrze oświetlone i nie kolidują z trasami samochodowymi. Większość tras rowerowych nie wymaga profesjonalnego roweru. Na wyprawę wystarczy więc zabrać ze sobą zwykły rower trekkingowy, a w przypadku zwiedzania miast – rower miejski.
Klasyczne – popularne trasy rowerowe
- Trasa 400 km prowadząca z Nynashamn, przez Nykoping, Krokek, Katrineholm, Sodertalje, Sztokholm, Huddinge, do Nynashamn.
- Euro Velo – europejska sieć szlaków rowerowych, przez Szwecję prowadzą cztery takie trasy:
- Szlak Pielgrzymi – przebiega od Norwegii, przez Szwecję do Hiszpanii. Jest to tak zwana trasa EV3 o długości ponad 5000 km.
- Szlak Słońca, rozpoczynający się w Norwegii, prowadzący dalej przez Szwecję, Niemcy, Czechy aż na Maltę. Jest to trasa oznaczona EV7, o długości ponad 7000 km.
- Szlak Wokół Bałtyku poprowadzony przez kraje nadbałtyckie: m.in. Szwecję, Łotwę, Litwę, Estonię, Polskę. Ta trasa jest oznaczona jako E10, jej długość wynosi blisko 8000 km.
- Szlak Wokół Morza Północnego opierający się głównie na krajach Skandynawskich, ale również Holandii i Wielkiej Brytanii. Jest to trasa EV12, jej długość to prawie 6000 km.
Waluta
W Szwecji niemal wszędzie można zapłacić kartą. Warto jednak mieć też gotówkę na drobne wydatki. Euro można wymienić tylko w większych miastach w bankach o nazwie Forex. Nie ma czegoś takiego w Szwecji jak kantory. Kurs korony szwedzkiej sprawdzisz tutaj .
Spanie w kontakcie z naturą
Hotele, kempingi, hostele i wiele innych możliwości to propozycja dla osób, które nie podróżują z namiotem. Jednak, jeśli do roweru mamy w komplecie namiot możemy spokojnie korzystać ze szwedzkiego prawa Allemansrätten. Jest to prawo wszystkich ludzi, mówiące o tym, że każdy powinien mieć możliwość kontaktu z naturą. Rozbić namiot można więc wszędzie, oprócz terenów użytkowych i pól uprawnych.